نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6026
-
الف
+

معرفی بهترین سوغاتی های تاجیکستان

آثار هنری و صنایع دستی تاجیکستان بهترین تحفه و سوغات برای مسافران می باشد.

تاجیکستان به معنای « سرزمین تاجیک‌ها »، در آسیای میانه واقع شده و یکی از کشورهای تاریخی و دارای فرهنگ غنی به حساب می‌آید. معمولا افرادی که به این کشور سفر می‌کنند، با این سوال مواجه هستند که «سوغات تاجیکستان» چیست؟

به گزارش آی فیلم 2 ، تاجیکستان سابقه‌ای طولانی در خلق آثار هنری و تولید صنایع دستی دارد که هر مسافری را برای سوغات بردن ترغیب می کند. در ادامه می‌توانید لیستی از سوغاتی تاجیکستان را مشاهده نمایید:

پارچه و لباس

بانوان هنرمند تاجیکی هنر خود را در خلق صنایع دستی پوشیدنی و تزئینی زیبا با تکه های متنوع ، نسل به نسل به یکدیگر منتقل کرده‌اند تا اکنون شاهد لباس‌ها و پارچه‌های تزئینی باشیم که ریشه در فرهنگ غنی کشور تاجیکستان دارند. این لباس‌ها با انواع مختلف پارچه‌های رنگارنگ و وسایل تزئینی گوناگون جور شده و می‌تواند به عنوان تحفه و سوغاتی مناسبی از کشور تاجیکستان در نظر گرفته شوند.

محصولات نساجی تاجیکستانی را می‌شود با قیمتی مناسب تهیه کرد، پس اگر علاقه‌مند به این نوع کالاها و یا تکه های تزئینی مانند رومیزی‌های رنگارنگ با گلدوزی‌ها و طرح‌های مختلف هستید،‌ به هیچ عنوان این سوغات ارزشمند را از دست ندهید.

گلدوزی با طلا

شاید به نظر برسد که گلدوزی در بیشتر شهرها و کشورها مرسوم بوده و تبدیل به یک محصول کلیشه‌ای شده است؛ ولی گلدوزی‌های تاجیکستان با سایر گلدوزی‌ها تفاوت دارد. گلدوزی‌هایی که هنرمندان تاجیکستانی با ظرافت تولید می‌کنند، به وسیله بافت‌های طلا ساخته می‌شوند و تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد آن‌ها از طلا تشکیل شده‌اند. این گلدوزی‌ها طرح‌های مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خورشید، موج، بلبل ، چشم بلبل، گل رز و … اشاره کرد.

چرم

صنعت تولید و استفاده از چرم در کشور تاجیکستان پیشرفت زیادی داشته و چرم‌هایی که در این کشور استفاده می‌شوند، از کیفیت‌ خوبی برخوردارند. تاجیک‌ها از چرم‌ با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای تولید دستکول و کفش استفاده می‌کنند که زیبایی و جذابیت آن‌ها باعث جلب توجه گردشگران می‌شود.

 

محصولات سفالی

ظروف سفالی که در اشکال مختلف توسط هنرمندان تاجیکی ساخته شده و با هنرمندی و زیبایی تمام رنگ‌آمیزی می‌شوند، علاوه بر زیبایی، دوام بالایی نیز دارند و یکی از معروف ترین سوغات های تاجیکستان به شمار می‌روند.

این ظروف در انواع اشکال مانند گلدان، کاسه، پیاله و … تولید می‌شوند و می‌توانند به عنوان وسایل تزئینی مورد استفاده قرار گیرند. بهتر است قبل از خرید این ظروف از فروشنده بپرسید جنسی که خریداری می‌نمایید، تزئینی است یا می‌توان از آن به عنوان ظرف معمولی نیز استفاده کرد. همین طور در صورتی که ظروف سفالی را به عنوان سوغات تاجیکستان انتخاب کردید، در بسته بندی و حمل آن دقت کنید تا آسیبی به ظروف وارد نشود.

تندیس‌های رنگارنگ

گودی و مجسمه‌های رنگارنگ که از چوب، سفال و یا سایر مواد ساخته می‌شوند نیز می‌توانند جزء بهترین تحفه های تاجیکستان باشند. محبوب‌ترین این گودی ها نوع سفالی آن است که به زیبایی تمام ساخته و رنگ‌آمیزی شده‌اند و از کیفیت بالایی نیز برخوردارند.

زرین نما گزارش داد: مجسمه‌های رنگی تاجیکستان در اندازه، اشکال و رنگ‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید با توجه به سلیقه خود آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری کنید. همانند محصولات سفالی در بسته بندی و حمل تندیس‌ها نیز دقت کنید تا در طول سفر، آسیبی به آن‌ها نرسد.

وسایل تزیینی آهن ربایی

شاید کمی عجیب به نظر برسد که وسایل تزئینی آهن‌ربایی نیز در کنار صنایع دستی به عنوان سوغات تاجیکستان آورده شده است؛ ولی اگر که در دکان ها از این تزئینات آهن‌ربایی دیدید ، حتما چند مورد از آن‌ها را بخرید. این قطعات کوچک هر کدام بیانگر یک مکان دیدنی و یا یک رویداد و فستیوال تاجیکستان هستند. می‌توانید از این وسایل تزئینی خریده و همیشه خاطرات خوش سفر به تاجیکستان را برای خود زنده نگهدارید. از سویی این قطعات تزئینی بسیار ارزان و مناسب هستند.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که وسایل تزئینی آهن‌ربایی نیز در کنار صنایع دستی به عنوان سوغات تاجیکستان آورده شده است؛ ولی اگر که در مارکت ها از این تزئینات آهن‌ربایی دیدید، حتما چند مورد از آن‌ها را بخرید. این قطعات کوچک هر کدام بیانگر یک مکان دیدنی و یا یک رویداد و فستیوال تاجیکستان هستند. می‌توانید از این وسایل تزئینی خریده و با این کار همیشه خاطرات خوش سفر به تاجیکستان را زنده نگه دارید. 

 

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر